Friday, August 28, 2009

Draf Ucapan Perasmian Daerah Kecil Jerlun

UCAPAN KETUA PENOLONG SETIAUSAHA KERAJAAN (PEMBANGUNAN) DAERAH KECIL JERLUN DI MAJLIS PERASMIAN OPERASI PEJABAT DAERAH JERLUN (SUB DISTRICT) PADA 12 APRIL 2004

(disediakan oleh Mohd Asri Redha)

Ucapan Salam
Penghargaan kepada VVIP dan VIP yang hadir

YAB Dato’ Seri, Dato’-Dato’, YB, Tuan-tuan dan puan-puan sekalian…

Pertama sekali marilah kita memanjatkan rasa kesyukuran kita yang tidak terhingga ke Hadzrat Allah S.W.T kerana dengan kehendak izinnya makanya kita dapat sama-sama berada dalam ruang agak kurang selisa ini bagi menyaksikan perasmian operasi Pejabat Daerah Jerlun ini oleh YAB Menteri Besar KEdah Darul Aman, sebentar lagi.

Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada YAB Dato Seri yang telah sudi untuk hadir ke majlis ini dan seterusnya merasmikan pelancaran operasi Pejabat Daerah Jerlun ini. Sesungguhnya apa yang akan disempurnakan oleh YAB Dato’ Seri sebentar lagi amat besar maknanya kepada pejabat ini dan kepada kerajaan negeri Kedah khususnya. Ini adalah kerana dalam strategi Pelan Tindakan Kedah Maju 2010 banyak pendekatan-pendekatan yang digunapakai bagi merealisasikan harapan tersebut. Pengujudan daerah baru merupakan suatu pendekatan drastic kerajaan negeri dalam mempercepatkan pembangunan dinegeri Kedah ini. Oleh itu pada hari ini marilah kita bercakap tentang hal-hal yang lebih mencabar dan positif, jangan biarkan diri kita bercakap tentang hal-hal yang gelap dan pesimis terhadap setiap dasar kerajaan. Hari ini adalah hari yang terbaik dialami oleh negeri Kedah ini kerana dapat kita melancarkan operasi Pejabat Daerah Jerlun ini yang insyaAllah nanti pengujudan daerah sebenar akan menjadi kenyataan. Kita mesti bersyukur kepada Allah S.W.T. bahawa kita telah dibenarkan bersama-sama menjadikan hari ini sebagai hari yang dikenang dalam sejarah negeri Kedah ini

Tidak terlambat rasanya bagi saya mewakili penduduk di dalam daerah Jerlun ini untuk mengucapkan jutaan tahniah kepada YAB Dato’ Seri yang mana dibawah kepimpinan nya YAB Dato’ Seri telah diberi mandat sekali lagi oleh majoriti rakyat negeri Kedah untuk mentadbir negeri Kedah dalam pilihanraya yang lalu. Kawasan disini juga menerima tempiasnya dimana kerajaan yang memerintah sekarang ini menyapu bersih ke tiga-tiga kawasan pilihanraya disini. Lebih menariknya dalam pilihanraya umum yang baru lalu kerajaan mendapat mandate yang lebih besar dan diluar jangkaan sama sekali.Saya beranggapan PTKM 2010 dan Gagasan Mesra Rakyat yang diperkenalkan oleh YAB Dato’ Seri adalah pendekatan yang paling praktikal dalam memenangi hati rakyat. Ini akan memperkukuhkan lagi segala program-program yang akan dilaksanakan oleh kerajaan.

Sebenarnya Dato Seri, tercuit juga dihati ini semasa menunggu keputusan pilihanraya umum yang baru lalu…. Bermacam-macam persoalan bermain dikepala… Apa akan jadi dengan masa depan negeri Kedah ini, apa akan jadi dengan Pelan Tindakan Kedah Maju 2010 ini…. Dan apa akan jadi dengan Daerah Baru yang dirancangkan dan dilaksanakan sebelum ini……. Semua ini bermain-main dikepala saya jika sesuatu diluar jangkaan berlaku….

Namun pada akhirnya ketentuan Ilahi telah termaktub dan kita bersyukur keputusan rakyat telah dibuat. Segalanya berjalan lancer dan pimpinan Negara telahpun diketahui. Di negeri Kedah sendiri kerajaan Negeri dibawah pimpinan YAB Dato’ Seri Syed Razak telah diberi mandat dlm pilihanraya lalu..Malahan YAB Dato’ Seri telah dilantik semula sebagai Menteri Besar Kedah DA. Walau pun sebelum ini banyak spekulasi yang kita dengar siapa, siapa-siapa dan siapa yang akan menjadi Menteri Besar Kedah. Semua ini menunjukkan bahawa program-program pembangunan yang dirancang dan dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri terutama Pelan Tindakan Kedah Maju 2010 dan Gagasan Mesra Rakyat telah diterima oleh rakyat. Bukan setakat rakyat negeri Kedah sahaja yang menerima PTKM 2010 malahan Kerajaan Persekutuan juga
telah serasi dengan PTKM 2010 terutama kepada YAB Perdana Menteri Malaysia dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Mereka sendiri telah memberikan komitmen yang begitu baik bagi membantu merealisasikan matlamat PTKM 2010. semasa lawatan rasmi mereka ke Kedah baru-baru ini. Semua ini menunjukkan komitmen yang padu yang kita terima dari Kerajaan Pusat. Jadi apa lagi yang kita was-waskan ….tumpukan perhatian kita kepada pelaksanaan PTKM 2010 ini tanpa menoleh ke belakang lagi…..Untuk mencapai kejayaan dalam PTKM 2010 kita tidak boleh berhenti ditengah jalan, kita harus terus bergerak ke depan. Tujuan dan matlmat kerajaan adalah jelas, kita harus menundukkan semua kesulitan, kita harus tetap bertahan untuk tetap bertahan maju, betapa pun gelapnya hari atau betapapun besarnya penghalang.

YAB Dato’ Seri, Dato’2, tuan-tuan dan puan-puan sekalian

Kerajaan yang memerintah tetap sama, maka dengan itu PTKM 2010 tetap pasti akan diteruskan dan yang pentingnya pengujudan Daerah Baru tetap diteruskan sebagai salah satu strategi dan pendekatan proaktif kerajaan dibawah PTKM 2010 dalam usaha kerajaan negeri mencapai Negeri Maju 2010 seiring dengan negeri-negeri maju lainnya.

Pejabat Daerah Jerlun ini telahpun bermula secara asasnya dengan lantikan saya sebagai Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri (Pembangunan) Daerah Kecil Jerlun pada 15 September 2003 dengan segala masalah dan karenah yang terpaksa dihadapi. Maklumlah sebagai peneroka awalnya sememangnya perkara ini memang dijangkakan dan banyak pengorbanan terpaksa dibuat memandangkan saya tidak dibekalkan dengan sumber-sumber kakitangan yang bersesuaian dan secukupnya pada peringkat awalnya. Segala-galanya terpaksa dilakukan sendiri dan terpaksa meminta bantuan dan kerjasama rakan-rakan dan jabatan-jabatan yang terlibat. Saya amat terharu dengan sokongan jabatan-jabatan yang membantu mempermudahkan urusan operasi PD Jerlun ini, terutamanya YB Dato. Wira SUK yang memberikan kebebasan kepada saya merancang dan merealisasikan hasrat pengujudan daerah baru ini, Dato’ Timbalan SUK Pembangunan yang banyak memberi bimbingan dan bantuan kewangan, Dato’ Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pentadbiran) yang amat prihatin dengan masalah Pejabat ini, Dato’ Pengarah Tanah Dan Galian yang bertungkus lumus merealisasikan hasrat mengutip cukai tanah di pejabat ini, Pengarah Pusat Teknologi Maklumat Negeri yang menyediakan sistem dan rangkaian computer, Dato’Pegawai Kewangan Negeri yang mempermudahkan urusan kewangan, Dan disemua peringkat dan bahagian di Wisma Darul Aman yang menguruskan urusan perjawatan, kewangan, projek dan sebagainya, Tuan Pentadbir Tanah Daerah Kubang Pasu yang sanggup berkorban tenaga menghantar seorang kakitangannya untuk dihantar ke pejabat ini bagi membantu pengutipan cukai tanah dan lain-lain jabatan yang telah membantu pejabat ini baik secara langsung dan tidak langsung. Kerjasama yang diberikan ini amat mengharukan saya dan adalah patut pengiktirafan sewajarnya diberikan kepada jabatan-jabatan berkenaan. Semua ini membuktikan bahawa program PTKM 2010 sudah diterima oleh Jabatan-Jabatan dan kalau inilah komitmen yang ditunjukkan oleh semua jabatan-jabatan yang kebanyakan bertindak proaktif dan kreatif Insya Allah YAB Dato Seri PTKM 2010 akan menjadi kenyataan.

Oleh itu betullah kata orang, seseorang itu tidak dapat disebut benar-benar berjaya , jika ia tidak suka membantu, bermurah hati dan sentiasa memberikan perkhidmatan kepada rakyat/sesama manusia. Kita tidak dapat menolak fakta bahawa kecemerlangan sesuatu organisasi atau individu bergantung kepada kebiasaan kita memberi terhadap orang lain.

YAB Dato’ Seri, Dato’-Dato’, tuan-tuan dan puan-puan sekalian

Pejabat ini telah mula beroperasi dengan memberikan perhatian kepada aspek-aspek pembangunan dan mempermudahkan urusan-urusan orang ramai. Sepanjang mula operasi pada awal bulan Februari Pejabat ini didatangi oleh ramai orang dari sekitar daerah ini untuk mendapatkan khidmat nasihat dan meminta bantuan terutama yang berkaitan dengan pembangunan. Al ham dulillah respons yang diterima dari rakyat amat memberangsangkan sekali. Begitu juga respons yang diterima dari jabatan-jabatan apabila dirujuk adalah baik sekali dimana sifat membantu sentiasa ada. Banyak isu dan masalah-masalah penduduk disini telah dapat diselesaikan.
Kita juga telahpun mulakan kutipan cukai tanah bagi daerah Kubang Pasu sejak 8.3.2004. Perkhidmatan yang diberikan ini rupa-rupanya memang dinanti-nantikan oleh rakyat disini kerana memang dari maklumbalas yang diterima pembayaran cukai tanah di Jitra memang menyusahkan mereka dan kadang-kadang ada yang terlupa nak bayar cukai tanah memandangkan masalah jauh dan tidak ada pengangkutan yang terus ke kompleks Pejabat Tanah Kubang Pasu. Jadi dengan adanya kaunter kutipan cukai tanah disini sambutan yang diterima amat baik sekali. Sehingga kelmarin 14.04.2004 lebih kurang sebulan kutipan bermula dalam keadaan promosi yang belum begitu meluas kita sudah mengutip hampir RM100,000.00. Insya Allah kalau ada yang bayar cukai hari ini mungkin boleh sampai RM100,000.00 dan kita ada hadiah untuk pembayar cukai tanah yang jumlah kita kutip RM100,000.00. Kalau tak sampai tak adalah. Kita juga dalam proses untuk membolehkan bayaran hasil air dapat dikutip di kaunter pejabat ini. Insya Allah ianya akan menjadi kenyataan dalam tempoh yang terdekat ini. Jadi saya menyeru kepada semua penduduk-penduduk disini supaya gunakanlah peluang ini untuk kemudahan kita semua. Banyak lagi yang kita boleh lakukan disini untuk kepentingan rakyat jelata. Kita akan jadikan pejabat ini pejabat yang ‘mesra rakyat’ Rakyat tidak perlu kekok berurusan dengan jabatan ini. Tidak ada sebarang protokol untuk berurusan dengan jabatan ini. Di mana perlu dan dalam kemampuan kita Insya Allah saya dan kakitangan di sini berjanji akan memberikan pertolongan kepada rakyat di sini tanpa mengira fahaman politik dan agama.. Inilah sahaja yang dapat diberikan kepada rakyat jelata disini sebagai pegawai kerajaan yang bertugas untuk agama, bangsa dan negara. Kita juga akan membantu wakil-wakil rakyat yang ada disini supaya mereka lebih mudah melaksanakan tugas dan tanggung jawab mereka kepada rakyat yang memilih mereka. Hubungan yang baik antara Pejabat ini dengan wakil rakyat adalah amat perlu. Yang penting disini ialah rakyat yang perlu diutamakan. Kita akan masuk ke kampong-kampong dan desa-desa dalam daerah Jerlun untuk mendapatkan maklumbalas dari rakyat akan isu dan masalah berbangkit serta keperluan asasi mereka. Kita akan jalinkan hubungan yang akrab dengan penduduk disini agar mereka akan terasa yang kerajaan sentiasa dekat dengan mereka. Jika ini dapat kita semaikan Insya Allah tidak akan ada sebarang konflik yang berbangkit.

YAB Dato’ Seri, Dato’-Dato, tuan-tuan dan puan-puan.

Saya sekali lagi mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih diatas kehadiran YAB Dato Seri , dan sekalian para jemputan serta sekalian rakyat jelata dikawasan sebelah sini kerana sudi hadir dalam majlis yang agak kurang selesa sedikit disebabkan tempat yang begitu sempit. Kehadiran YAB Dato’ Seri, dan sekalian para jemputan amat menggembirakan kami semua dan memberikan semangat yang lebih tinggi untuk sama-sama dengan pimpinan negara dan negeri melaksankan setiap dasar yang diperkenalkan.. Saya tidak ketinggalan untuk mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada Jabatan-Jabatan dan orang-orang persendirian yang banyak memberikan bantuan dan kerjasama sepanjang mengendalikan program yang besar maknanya ini. Antara yang boleh saya sebutkan disini ialah Semua Bahagian di Pejabat SUK, Pejabat Pengarah Tanah Dan Galian Kedah, Pejabat Daerah Kubang Pasu,Jabatan Kerja Raya, Majlis Daerah Kubang Pasu, Rela yang secara sukarela tampil menghulur bantuan tenaga, JKKK yang sentiasa bertanya khabar dan kadang-kadang jemput pi makan tengahari dirumah, Jabatan Penerangan yang banyak memberikan idea dan promosi majlis ini, Pihak Kemas Parlimen Jerlun yang boleh terima apa saja tugas jika diberi, Pejabat Tanah Daerah Kubang Pasu, Pihak Polis yang tidak pernah menolak tugas yang diberi, orang-orang perseorangan dan sekalian yang terlibat membantu majlis ini samaada secara langsung ataupun tidak langsung.

Sekiranya ada kesilapan tutur kata sepanjang ucapan saya ini yang menyinggung perasaan dan hati dan juga ketidakselesaan sepanjang majlis ini berjalan saya memohon ampun dan maaf. Semuanya ini adalah kelemahan saya sendiri dan jika ada kebaikannya itu semua adalah anugerah Allah S.W.T.

Sekian, terima kasih
Wasssalam




DRAF UCAPAN
YAB DATO’ SERI SETIA DIRAJA DATO’ SERI HJ. SYED RAZAK SYED ZAIN, MENTERI BESAR KEDAH DARUL AMAN DI MAJLIS PERASMIAN PELANCARAN OPERASI PEJABAT DAERAH JERLUN PADA 15 APRIL 2004 DI AYER HITAM, JERLUN

(Disediakan oleh Mohd Asri Redha)

UCAPAN SALAM
PENGHORMATAN TETAMU VVIP/VIP

SAYA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA JAWATANKUASA PENGANJUR MAJLIS INI YANG TELAH MENJEMPUT SAYA KE MAJLIS INI DAN MERASMIKAN OPERASI PEJABAT DAERAH JERLUN INI.

SESUNGGUHNYA HARI INI ADALAH HARI YANG AMAT BERSEJARAH KEPADA KERAJAAN NEGERI DAN PENDUDUK DIDAERAH INI KERANA DENGAN TERLANCARNYA OPERASI PEJABAT DAERAH JERLUN INI MAKA SAMPAILAH HASRAT KERAJAAN NEGERI UNTUK MEMBERI PERKHIDMATAN DENGAN LEBIH DEKAT DENGAN RAKYAT.

SEJAK DARI AWAL LAGI SAYA MENGAMBIL ALIH JAWATAN MENTERI BESAR KEDAH INI PERKARA PENGUJUDAN DAERAH BARU INI MENJADI PERHATIAN UTAMA SAYA DAN KEBETULAN PULA DENGAN MENGAMBIL KIRA PELAN TINDAKAN KEDAH MAJU 2010 MAKA SAYA TIDAK RAGU-RAGU UNTUK MENGUMUMKAN HASRAT CADANGAN KERAJAAN NEGERI UNTUK MENGUJUDKAN 3 DAERAH BARU DINEGERI KEDAH INI IAITU DAERAH MERBOK, DAERAH KUALA KETIL DAN DAERAH JERLUN DAN SATU LAGI DAERAH YANG TELAH MULA BEROPERASI IAITU DAERAH POKOK SENA.

SAYA JUGA SEDAR CADANGAN INI PADA MULANYA TIDAK BEGITU DIYAKINI OLEH RAMAI ORANG DAN MALAHAN KADANG-KADANG TIMBUL KATA-KATA SINIS YANG YANG TIDAK BEGITU BERSETUJU DENGAN CADANGAN INI. SUNGGUHPUN BEGITU SAYA BEGITU BERKEYAKINAN YANG PENUBUHAN DAERAH BARU AMAT PENTING JIKA SEKIRANYA KITA HENDAK MERUBAH DARI KEADAAN YANG SEDIA ADA SEKARANG INI KEPADA YANG LEBIH BAIK DAN CEMERLANG.

KITA PERLU BERANI MEMBUAT PERUBAHAN DAN BERTINDAK DENGAN LEBIH KREATIF DAN PROAKTIF.

KERAJAAN YANG ADA SEKARANG INI ADALAH KERAJAAN YANG BUAT KERJA. PENTADBIRAN NEGERI KEDAH ADALAH SEPERTI ALA ‘PENYU’ BUAT KERJA SECARA SENYAP-SENYAP TETAPI BERKESAN. TIDAK SEPERTI AYAM, BERTELOR SEBIJI RIOH SEKAMPONG , BERBANDING DENGAN PENYU DALAM SENYAP-SENYAP IA BERTELOR BERPULUH-PULUH BIJI.

SAYA MENGUCAPKAN TERIMA KASIH KEPADA YB DATO’ WIRA SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI KEDAH KERANA TELAH MENGAMBIL DAYA USAHA YANG BERSUNGGUH-SUNGGUH UNTUK MEREALISASIKAN HARAPAN DAN CITA-CITA KERAJAAN UNTUK MENGUJUDKAN SEBUAH DAERAH BARU DIKAWASAN SEBELAH SINI. BELIAU IBARAT PEMAIN SEPAKTAKRAW APA YANG SAYA HUMBANKAN MAKA MENJADI

TANGGUNGJAWAB BELIAU UNTUK MENYEPAK DENGAN SEBAIK MUNGKIN SUPAYA MENEPATI SASARAN YANG DITETAPKAN.

WALAUPUN PENGUJUDAN DAERAH BARU DI SINI TIDAK LAGI/BELUM LAGI MENDAPAT PENGIKTIRAFAN KERAJAAN PUSAT TETAPI KERAJAAN NEGERI/SAYA BERPANDANGAN SOAL PENGIKTIRAFAN BUKAN ISU UTAMA.

KERAJAAN NEGERI BERPANDANGAN BAHAWA KALAU HENDAK MENUNGGU KAWASAN INI MAJU DULU BARU HENDAK DIRANCANG DAERAH BARU SAMPAI BILAPUN SAYA RASA IANYA TIDAK BERLAKU/KESAMPAIAN.

KERAJAAN LEBIH MEMENTINGKAN KESEJAHTERAAN RAKYAT. DIMANA YANG BOLEH DAN DALAM KEMAMPUAN KERAJAAN NEGERI, KITA AKAN LAKSANAKAN DULU. URUSAN PENGIKTIRAFAN KITA AKAN BERFIKIR KEMUDIAN.

KITA TETAP AKAN MOHON BERTERUSAN SAMAADA MENEPATI KRITERIA ATAU TIDAK.

SAYA RASA PENDEKATAN YANG KITA BUAT INI ADA KESANNYA, KERANA INI MENUNJUKKAN KESUNGGUHAN KERAJAAN NEGERI DAN SELALUNYA BILA ADA KESUNGGUHAN YANG TELAH DITUNJUKKAN MAKA MUDAHLAH KERAJAAN PUSAT UNTUK MEMBERI KELULUSAN.

PENDEKATAN INI TELAHPUN KITA AMALKAN SEMASA KITA MEMOHON MAJLIS PERBANDARAN KOTA SETAR DINAIKKAN TARAF KEPADA MAJLIS BANDARAYA ALOR SETAR. DAN KITA TELAH BERJAYA WALAUPUN ADA BEBERAPA KRITERIA YANG TIDAK DAPAT DIPENUHI UNTUK DIIKTIRAF SEBAGAI BANDARAYA.

YANG PENTINGNYA DISINI IALAH BAGAIMANA KITA MENGEKSPLOTASI SUMBER YANG KITA ADA UNTUK KITA JADIKAN SEBAGAI ALASAN YANG KUKUH DALAM MEMOHON SESUATU PERKARA ATAU PROJEK.

OLEH SEBAB ITULAH KERAJAAN NEGERI TELAH BERTINDAK LEBIH PROAKTIF LAGI DENGAN MERANCANGKAN PENGUJUDAN DAERAH BARU SEPERTI DI JERLUN INI.

INI ADALAH MERUPAKAN SATU STRATEGI KERAJAAN DALAM USAHA MEMPERCEPATKAN LAGI PEMBANGUNAN DI KAWASAN JERLUN INI.

KERAJAAN SEDAR KAWASAN DISEBELAH SINI AGAK KETINGGALAN SEDANGKAN IANYA AMAT BERPOTENSI DIMAJUKAN MEMANDANGKAN TERDAPAT JALAN UTAMA DARI ALOR SETAR KE KANGAR/PERLIS.

DISAMPING ITU JERLUN MENJADI PINTU MASUK DARI PERLIS KE KEDAH. OLEH ITU JIKA ADA PEJABAT DAERAH DAN LAIN-LAIN JABATAN YANG TERSENDIRI DI DAERAH INI MAKA MUDAHLAH PERANCANGAN DIBUAT UNTUK MEMBANGUNKAN KAWASAN-KAWASAN DISEBELAH SINI.
PADA MASA YANG SAMA RAKYAT JUGA AKAN MENDAPAT MANAFAATNYA APABILA KAWASAN INI MEMBANGUN.

INILAH YANG DIKATAKAN PELAN TINDAKAN KEDAH MAJU 2010. SETIAP ASPEK DIAMBIL KIRA DALAM MEMBANGUNKAN NEGERI KEDAH INI.

BANYAK PENDEKATAN LAIN YANG DIAMBIL OLEH KERAJAAN DALAM MENCAPAI KEDAH MAJU 2010.

ANTARANYA MELALUI PENDEKATAN SEKTOR PERTANIAN, PELANCUNGAN, INDUSTRI, PENDIDIKAN DAN SEBAGAINYA.

SEBAB ITU BAGI MEMASTIKAN PEMBANGUNAN LEBIH SEIMBANG DAN MENYELURUH DISELURUH NEGERI KEDAH MAKA KERAJAAN BERSETUJU MENJADI PENUBUHAN DAERAH BARU SEBAGAI SALAH SATU STRATEGI ATAU PENDEKATAN YANG DIRASAKAN SESUAI DALAM KONTEK NEGERI KEDAH INI..

GAGASAN MESRA RAKYAT YANG DIAMALKAN OLEH KERAJAAN NEGERI SEKARANG INI AMAT MENEPATI DENGAN AGENDA PENUBUHAN DAERAH BARU.

DALAM APA PERANCANGAN YANG DIBUAT OLEH KERAJAAN NEGERI KEBAJIKAN DAN KESEJAHTERAAN RAKYAT ADALAH MENJADI KEUTAMAAN KERAJAAN.

SEBAB ITULAH APABILA KERAJAAN NEGERI MELANCARKAN PTKM 2010 PENGUJUDAN DAERAH BARU ADALAH MERUPAKAN SEBAGAI SALAH SATU ALAT ATAU STRATEGI BAGI MEMBANGUNKAN RAKYAT DENGAN LEBIH SEIMBANG LAGI.

ADANYA DAERAH BARU AKAN MEMBOLEHKAN RAKYAT MENDAPAT PERKHIDMATAN SECARA LANGSUNG DARI PEGAWAI-PEGAWAI KERAJAAN YANG BERTUGAS DI SINI.

MEREKA INI SEMUA ADALAH KAKITANGAN YANG AKAN MENJADI PENGHUBUNG ANTARA RAKYAT DENGAN KERAJAAN.

OLEH ITU TUAN-TUAN DAN PUAN-PUAN JANGANLAH RAGU-RAGU UNTUK DATANG KE SINI BAGI MENDAPATKAN APA-APA PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN DI SINI.

SAYA MENGUCAPKAN TAHNIAH KEPADA SEMUA PIHAK YANG MENJAYAKAN OPERASI PEJABAT DAERAH JERLUN INI DAN SEMEMANGNYA SAYA MENYEDARI BAHAWA TANPA KERJASAMA SEMUA PIHAK TIDAK MUNGKIN IANYA MENJADI KENYATAAN.

KERJASAMA YANG TERJALIN ERAT ANTARA PEMIMPIN DAN PEGAWAI KERAJAAN MEMANG TELAH SAYA AKUI AMAT BAIK SEKALI DINEGERI KEDAH INI.

DASAR-DASAR YANG KERAJAAN RANCANG TELAH DITERJEMAH DALAM BENTUK PELAKSANAAN DENGAN BEGITU BAIK SEKALI DAN KADANG-KADANG MELEBIHI DARI APA YANG SAYA HARAPKAN.

INI AMAT MENGGEMBIRAKAN SAYA SEKALI.

YANG PENTING DISINI IALAH HUBUNGAN BAIK PERLU DIKEKALKAN DAN DIAMALKAN SELALU.
KUTIPAN CUKAI TANAH YANG HAMPIR MENJANGKAUI RM100,000.00 DALAM TEMPOH SEBULAN ADALAH MENUNJUKKAN KITA TELAH BERJAYA DARI SUDUT INI UNTUK MEMUDAHKAN RAKYAT JELATA DI SINI


MEMBAYAR CUKAI DITEMPAT MEREKA SENDIRI TANPA PERLU BERSUSAH PAYAH UNTUK PERGI KE JITRA BAGI MELANGSAIKAN CUKAI TANAH TAHUNAN MASING-MASING.

SAYA JUGA TELAH MENGARAHKAN SEMUA JABATAN/ AGENSI KERAJAAN YANG MEMPUNYAI KEPENTINGAN DIKAWASAN SEBELAH INI SUPAYA MULA MENGGERAKKAN OPERASI MEREKA DISINI SECARA LEBIH KHUSUS SAMA ADA DENGAN MENGUJUDKAN PEJABAT BARU DISINI ATAU MENUBUHKAN CAWANGAN KHUSUS DIKAWASAN SEBELAH SINI.

INI AMAT PENTING KERANA SETAKAT PEJABAT DAERAH JERLUN SAHAJA YANG BEROPERASI DISINI SAYA RASA KURANG BERKESAN KERANA IANYA PERLU ADA PELENGKAPNYA DARI JABATAN-JABATAN LAIN LAGI YANG BEROPERASI DISINI.

DENGAN ADANYA JABATAN-JABATAN KERAJAAN DISINI MAKA AKAN LEBIH BERMAKNA LAGI PEMBANGUNAN YANG DIRANCANG DAN DILAKSANAKAN DAN MEMPERCEPATKAN LAGI PEMBANGUNAN. SETIAP DAERAH JUGA KENA ADA MASTER PLAN YANG TERSENDIRI SEPERTI DI JERLUN JADIKAN ‘ JERLUN MAJU 2010’ AGAR APA YANG DIRANCANG DISINI SELARI DENGAN DASAR KERAJAAN NEGERI. INI PENTING DENGAN ADANYA PERANCANGAN SEPERTI INI MUDAH BAGI KERAJAAN MEMBUAT APA-APA PEMBANGUNAN BERASASKAN PELAN TINDAKAN YANG DIUJUDKAN. SAYA MENCADANGKAN SUPAYA DI JERLUN INI JUGA PERLU ADA INDUSTRI ASAS TANI. INI KERAJAAN MELALUI KEMENTERIAN PERTANIAN TELAH MEMBERI PERHATIAN YANG BERSUNGGUH-SUNGGUH UNTUK MEMBANTU GOLONGAN PETANI SUPAYA MELALUI CARA INI AKAN DAPAT MENINGKATKAN LAGI TARAF EKONOMI MEREKA.
SAYA JUGA DIFAHAMKAN TADI ADA JUGA KALANGAN PESERTA PUSAT KHIDMAT NEGARA YANG MENGHADIRI MAJLIS INI.

MEREKA INI SAYA UCAPKAN SELAMAT MENGIKUTI KURSUS INI DAN PENDEDAHAN MEREKA DENGAN MAJLIS-MAJLIS SEPERTI INI MERUPAKAN PENGALAMAN YANG JARANG DIPEROLEHI.

MELALUI MAJLIS-MAJLIS SEPERTI INI SAUDARA-SAUDARI TAHU AKAN PROGRAM DAN PERANCANGAN KERAJAAN NEGERI YANG SENTIASA BERUSAHA BERSUNGGUH-SUNGGUH UNTUK MEMAJUKAN RAKYAT.

KERAJAAN YANG ADA PADA HARI INI ADALAH KERAJAAN YANG SENTIASA MEMENTINGKAN KEBAJIKAN DAN KESEJAHTERAAN RAKYAT.

SAYA BERHARAP MELALUI KURSUS YANG SAUDARA-SAUDARA HADIRI SEPANJANG 3 BULAN INI AKAN MENINGKATKAN LAGI SEMANGAT JATI DIRI DAN KEYAKINAN DIRI UNTUK MENGHADAPI DUNIA YANG LEBIH MENCABAR INI AGAR MENJADI RAKYAT YANG BERGUNA KEPADA AGAMA BANGSA DAN NEGARA INI..

JANGAN JADI SEPERTI SEBAHAGIAN DARI RAKAN-RAKAN KITA YANG TERLIBAT DENGAN GEJALA-GEJALA SOSIAL, MASALAH PENAGIHAN DAN PENGEDARAN DADAH, PONTENG, MAKSIAT, GANGSTER DAN SEBAGAINYA.

MEMANG INI MENJADI SAMPAH MASYARAKAT DAN TIDAK BERGUNA LANGSUNG KEPADA NEGARA. MALAHAN KERAJAAN TERPAKSA MENANGGUNG BEBAN UNTUK MEMBIAYAI KOS RAWATAN DAN PENCEGAHAN.

TAHNIAH SAYA UCAPKAN KEPADA JAWATANKUASA MAJLIS PERASMIAN PELANCARAN OPERASI PEJABAT DAERAH JERLUN PADA HARI INI KERANA TELAH BERJAYA MENGADAKAN MAJLIS INI DENGAN SEMPURNYANYA WALAUPUN TADI TUAN KPSU(PEMBANGUNAN) DAERAH KECIL JERLUN BAGI TAHU TERPAKSA BUAT KERJA DENGAN SEGALA KEKURANGAN.

SAYA AMAT YAKIN DENGAN KEMAMPUAN PEGAWAI-PEGAWAI TADBIR NEGERI KEDAH KERANA MEREKA MEMANG TELAH TERLATIH UNTUK MENGHADAPI APA SAHAJA SITUASI.

DENGAN PENGALAMAN YANG MEREKA ADA DAN JUGA DENGAN HUBUNGAN YANG BAIK PEGAWAI KCS DENGAN LAIN-LAIN JABATAN NEGERI DAN PERSEKUTUAN SAYA TIDAK RAGU-RAGU DAN BIMBANG KERANA PADA AKHIRNYA SEGALANYA BISA DIATUR DAN BOLEH DISELESAIKAN.

DENGAN KALIMAH SUCI BISMILILLAAH HIRRAHMAANIRRAHIIMM SAYA DENGAN SUKACITANYA MERASMIKAN OPERASI PEJABAT DAERAH JERLUN INI.

SEKIAN TERIMA KASIH…

1 comment:

  1. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete