Monday, March 8, 2010

CERITA TAK LUCU KALAU TIDAK PANDAI CERITA TAPI LUCU KALAU PANDAI OLAH

Harimau Beriman...
nukilan sahabat KcS saya...

Seorang lelaki Islam ponteng sembahyang Jumaat. Sebaliknya dia masuk hutan untuk memburu ayam hutan. Sedang dia terhendap2 di dalam semak, tiba2 dia berlanggar dengan seekor HARIMAU yang sedang lena tidur.

Dia begitu terkejut sehingga senapangnya tercampak lalu tergelungsur ke dalam jurang. Dia pula tergolek ke arah lain, jatuh ke atas batu dan KRAKKKK! Kedua2 kakinya patah. Jangan ris...au... Ini bukanlah berita buruk OK. Ada lagi... Berita buruknya adalah HARIMAU tadi terus menghambatnya, sedangkan dia dah tak boleh bergerak lagi.

"Ya Allah," doa lelaki tersebut, "Ampunilah dosaku kerana ponteng sembahyang Jumaat berjemaah pada hari Jumaat yang mulia ini... Ampunilah aku ya Allah... Makbulkan hajatku ini... Jadikanlah HARIMAU yang memburuku HARIMAU yang beriman... Tolong ya Allah! Aminnn..."

Tiba2 guruh berdentum! HARIMAU tadi tiba2 terhenti betul2 di hadapan lelaki tadi.

Harimau itu bertukar menjadi seekor harimau yang beriman dan bersopan santun. Sambil menadah kedua2 kaki depannya ke langit... HARIMAU tersebut pun berdoa,

"Allahumma barik lana, fima razaktana, wa qina azzabbannar. Amin!  
"Salam bung



sambungan cerita lain pulak.....



Lama tidak menulis dalam blog ini... banyak sangat blog buat.. sampai lupa nak berkarya..
Sebenarnya saya bukannya pandai hasilkan tulisan kreatif... tulis merapu adalah..


Ni saya ada 2 cerita yang nak dikongsi bersama.. inipun cerita ni saya dapat dari seorang rakan saya yang memang pandai bab-bab cerita lawak macam ni.. kalau duduk dekat dia memang tidak kering gusi jadinya..ada-ada saja ceritanya..tak taulah mana dia mai idea-idea lawak dia ni...sengaja saya rekod secara bertulis di sini.. takut nanti lupa...

TAUCOMACHY

Kelmarin di akhbar Mingguan Malaysia ada cerita fasal matador... Kisah ni berlaku di Sepanyol..Memang sukan lawan lembu atau dikenali sebagai tauromachy dalam bahasa Greek amat popular di Sepanyol...Menjadi matador atau peserta  yang mengambil bahagian dalam acara lawan lembu adalah impian  lelaki Rom dan Sepanyol. Kehebatan membunuh lembu dengan menusuk pedang ke badan lembu menjadi kebanggaan dan menjadi perkara biasa..


Kawan saya sambung lagi.. menjadi tradisi apabila lembu yang dibunuh oleh matador tadi, telornya akan dimasak seistimewanya dan dihidangkan kepada VVIP yang hadir menyaksikan pertunjukkan itu...Maka setiap kali matador berjaya membunuh lembu yang ganas dan sihat tersebut maka akan adalah majlis makan-makan dimana telor lembu itu menjadi hidangan istimewa tetamu yang bertaraf VVIP dan menjadi penghormatan yang amat tinggi kepada VVIP tersebut...Manakala trofi kejayaan kepada matador ialah telinga lembu tersebut menjadi hadiah berharga kepada Matador tersebut


Suatu hari selepas tamat sukan lawan lembu,  tetamu VVIP seperti biasa dihidangkan makanan istimewa untuk dinikmati oleh mereka seperti mana selalunya...Sambilo mengunyah seenaknya telor yang dihidangkan itu, seorang dari VVIP yang ada telah bertanya kepada penganjur sukan lawan lembu itu...mengapa telor yang dimasak pada hari ini kecil benar, berbanding sebelum ini telor lembu jantan memang besar... Dengan selamba saja penganjur tersebut menjawab " Tuan..hari ini sebenarnya bukan lembu yang dibunuh tetapi yang terbunuh ialah matador itu sendiri...Jadi itulah jawapannya....Tersentak benar semua yang hadir dan ada yang setengah termuntah begitu sahaja apa yang telah dimakan sebelum ini.......

 PARI-PARI

Kisah ini berlaku disebuah kampong dipinggir sebuah hutan. Di dalam hutan tersebut ada sebuah tasek yang amat cantik dan indah...binatang-binatang liar selalu ke situ untuk minum air.  Di kampong tersebut ada sepasang suami isteri yang hidup sederhana dan hobi suaminya ialah suka memburu dan mencari bahan-bahan hutan untuk dijual dipekan. Mereka hidup berkasih-kasihan antara satu sama lain, cinta mencintai antara satu sama lain.


Suatu hari si suami ini telah pergi ke hutan berdekatan tasik tersebut untuk mencari tumbuhan hutan yang berharga..sampai ditepi tasek tersebut beliau telah terlihat seekor rusa sedang minum air di tasik tersebut.  Terfikir dihatinya untuk memburu rusa tersebut tetapi malangnya tidak ada alat memburu yang sesuai, yang ada padanya cuma sebilah kapak besi yang buruk. Keghairahannya  untuk mendapatkan rusa tersebut tidak dapat ditahan lagi lalu beliau telah membaling kapak besinya ke rusa itu, malangnya rusa itu telah menyedari lebih awal lalu melarikan diri. Kapak yang diibaling oleh sisuami tadi telah tersasar dan terus masuk kedalam tasek. Beliau amat berdukacita kerana hanya itulah satu-satu alat yang beliau ada yang digunakan untuk melakukan kerja-kerja hariannya. Maka termenung lama juga beliau di tepi tasek itu.


Secara kebetulan lalulah pari-pari ke situ dan melihat sisuami tadi sedang termenong dan berdukacita. lalu bertanyalah si pari-pari tadi mengapa beliau berdukacita. Maka dijawab oleh sisuami tadi bahawa beliau sedih kerana kapak besinya telah terjatuh kedalam tasek dan puas beliau menyelam mencari tetapi tidak berjumpa. Lalu pari-pari tadi terjun ke dalam tasek tersebut dengan membawa kapak yang berkilau keemasan yang dibuat dari emas..Lalu bertanyalah pari-pari tersebut kepada sisuami adakah kapak ini yang dimaksudkan.. jawab oleh sisuami bahawa bukan itu kapaknya.  Lalu pari-pari itu terjun sekali lagi ke tasek dan muncul semula dengan membawa sebuah kapak yang bersinar-sinar diperbuat dari perak..Lalu bertanyalah pari-pari itu kepada sisuami tadi adakah kapak itu yang dimaksudkan, maka dijawab oleh sisuami bahawa kapak itu bukan kepunyaannya. Sekali lagi pari-pari tersebut terjun ke tasek dan muncul semula dengan membawa kapak buruk dari besi. Bila melihat kapak tersebut terus sisuami mengaku bahawa itulah kapaknya yang sebenar. Jadi pari-pari sedarlah bahawa sisuami ini seorang yang jujur dan oleh kerana kejujurannya itu maka si pari-pari tadi telah memberikan kapak perak dan kapak emas tersebut kepada si suami tadi sebagai hadiah..Seronok sakanlah sisuami itu lalu baliklah ia ke rumah dan menceritakan hal tersebut kepada isterinya.


Si isteri tadi bila mendengar akan cerita suaminya amat teruja untuk mengetahui dimana tempat suamianya bertemu pari-pari tersebut..Maka pada keesokan harinya pergilah pasangan suami isteri itu ke tepi tasik yang dalam itu untuk melihat tempat dimana  suami tersebut mendapat kapak berharga tersebut....Sampai disitu si isteri terlalu seronok untuk melihat tempat tersebut dan tergelincir jatuh masuk dalam tasek tersebut dan tenggelam. Puas si suami terjun menyelam mencari tetapi tidak dapat ketemu isterinya. Maka menangislah semahu-mahunya ditepi tasik tersebut meratapi kehilangan isterinya yang tersayang dunia dan akhirat.


Pari-pari yang selalu berada disitu telah turun dan bertanya kenapa masih berdukacita walaupun diberikan kapak emas dan perak...sekurang-kurangnya kehidupannya akan berubah menjadi senang.. Maka dijawab oleh sisuami tadi beliau amat berdukacita kerana isterinya yang amat disayangi dan dicintai telah tenggelam ditasek dan masih lagi belum dijumpai..Pari-pari berjanji untuk membantu lalu beliau terjun ke dalam tasek tersebut. Agak lama didalam tasek tersebut beliau muncul semula dengan membawa seorang perempuan muda yang amat cantik sekali. Lalu bertanyalah pari-pari tersebut kepada sisuami tadi adakah perempuan ini isterinya....Terpandang sahaja wanita itu tanpa berlengah lagi si suami tadi terus mengaku bahawa perempuan tadi adalah isterisnya...Terkejut berok pari-pari tadi, tidak sangka pula suami yang tadinya bercucuran air mata mengingati isterinya boleh berubah dengan sekelip mata apabila terpandang akan wanita cantik tadi...apatahlah sebelum ini dia telah menguji akan kejujuran sisuami tadi....


Pari-pari tadi menjadi hairan dan bertanya.. mengapa begitu cepat sisuami berubah haluan sebegitu rupa...lalu sisuami menjawab bahawa beliau terpaksa mengaku perempuan cantik itu isterinya kerana dia tahu nanti kalau dia tidak mengaku perempuan cntik tadi isterinya, pari-pari itu akan turun semula ke tasek itu dan membawa perempuan cantik lain pula dan kalau dia tidak mengaku juga isterinya pari-pari itu akan turun lagi ke tasek dan membawa pulang isterinya yang sebenar dan jika ia mengaku itu isterinya yang sebenar dia pasti pari-pari tadi akan beri kedua-dua perempuan cantik sebagai hadiah kepadanya atas kejujurannya ....Suami tadi mengaku bahawa diapun sudah berumur, mana nak larat nak jaga sampai 3 orang,  jadi takkanlah dia nak ambil ketiga-tiga orang tadi sebagai isterinya.. jadi lebih baik dia ambil yang mula tadi ......begitulah adanya........Pari-pari pun tidak terfikir perkara itu......Ada juga orang macam tu yaa.... walau bagaimanapun ini hanyalah cerita seloka aje.. mana ada jatuh tasik tidak timbul lepas tu boleh timbul dan hidup pula tu....



1 comment:

  1. Hello, Semua orang (Pinjaman Tawaran)
    Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: anitacharlesloancompany@mail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
    kami menawarkan dari $ 1,000.00 kepada $ 25,000.000.00 juga memohon untuk maklumat lanjut

    {Lengkapkan borang pinjaman di bawah}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGERI: ===========
    ALAMAT: ===========
    GENRE: ===========
    Jumlah yang diperlukan: ===========
    TEMPOH: ===========
    BILANGAN TELEFON: =========== =============
    Hubungi kami dengan email ini: anitacharlesloancompany@mail.com
    Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
    Salam
    Puan Anita

    ReplyDelete